״גבולות הטעם הטוב״: יום עיון על אנתרופולוגיה חווייתית של אוכל

02/01/2020

מקווה ישראל 17, תל אביב

מארגני הארוע: נועה ברגר (EHESS), פרופ' דניאל מונטרסקו (CEU)

מטרת האירוע להנגיש את תחום האנתרופולוגיה לקהל רחב ולקיים דיאלוג ביקורתי בין חוקרים ישראלים לבין התחום הקולינרי בישראל. האירוע יתמקד בשדות ממוקדי ״איכות״ — הקפה האיכותי והיין, וזאת בפורמט המחבר בין תיאוריה ביקורתית לטעם.

האירוע יכלול שני חלקים:

חלק ראשון — בין קפה טורקי לגל השלישי: ההיסטוריה והתרבות של מהפכת האיכות בקפה הישראלי

החלק הראשון של יום העיון יכלול הרצאה של נועה ברגר על ההיסטוריה והתרבות של הקפה בישראל, תוך הדגשת סוגיות סוציולוגית ואנתרופולוגיות. הדיון יבחן כיצד התפתחות דפוסי הצריכה של קפה בישראל משקפת שינויים פוליטיים, תרבותיים וחברתיים בתולדות המדינה (למשל, איך קפה שחור הפך למזוהה בו בזמן עם התרבות הערבית והמזרחית בישראל, עם האתוס הצבאי ואהבת הארץ, וכיצד התפתח תפקידו של בית הקפה כאתר של חיברות ומובחנות). ההרצאה תבוא בליווי טעימת קפה (שתבוצע על ידי בריסטה מקצועי) על מנת להדגים את השינויים התרבותיים, החברתיים ומעמדיים בטעם הישראלי דרך המוצר עצמו.

חלק שני — נכנס יין יצא סוד: טרואר, טריטוריה וזני יין

החלק השני ירחיב את הדיון מקפה אל יין ולשאלת ה״טרואר״ – קרי טעם המקום (taste of place). דניאל מונטרסקו והסומלייה ג׳יימי סלוק יפתחו בהסבר קצר של מושג ה״טרואר״, וימשיכו בהרצאה אשר תחבר בין תעשיית הקפה האיכותי לבין תחום היין דרך בחינה ביקורתית של היחס בין מוצרים מבוססי איכות לבין פוליטיקה מרחבית ומעמד חברתי-כלכלי. הסדנה תלווה בטעימת יין אשר תמחיש את את הקשר בין טרואר, גבולות וסגנון בתעשיית היין הישראלית.

סכום התמיכה: 1000 ש"ח